
7 TTV
Rozhodl přístup a servisní služby
Obecně platí, že pro moderního zemědělce je volba správné techniky klíčová, a to hlavně pro efektivitu a ziskovost podniku. Pro společnost AGRO SVOBODA s. r. o., která má sídlo v Dolním Dvořišti, přímo na hranicích s Rakouskem, tato zásada platí o to více, když uvedeme, že její pozemky většinou leží sice v krásné krajině jižní Šumavy, ale převážně na svazích a v poměrně značné nadmořské výšce.
V roce 2013 došlo v tomto podniku k události, která významnou měrou rozhodla o jejím dalším směřování. Oba tehdejší společníci se totiž rozešli, takže každý šel svou cestou. Pro podnik AGRO SVOBODA s. r. o., na který připadla zhruba polovina z výměry původní společností, tedy kolem 1500 hektarů, to znamenalo především to, že potřeboval doplnit hlavně traktorový park. „Hledali jsme tehdy spolehlivé traktory, které by doplnily ty, které už jsme měli. Nakonec jsme se rozhodli pro značku Deutz-Fahr, nezapírám, svou roli hrálo i to, že otec má blízko k majiteli společnosti Garnea, která tuto značku na našem trhu zastupuje,“ řekl nám syn majitele společnosti Ing. Pavel Svoboda ml. „Troufnu si říct, že tyto traktory se pro nás staly synonymem spolehlivosti. I proto, že společnost GARNEA poskytuje vynikajících prodejní i poprodejní služby, což je faktor, který v dnešní době převažuje i nad zavedenou reputací konkurence.“

Počátky spolupráce
První traktor Deutz-Fahr řady 6, konkrétně model 6180 TTV, pořídil podnik rok po rozdělení, tedy v roce 2014. „O jeho kvalitě a spolehlivosti svědčí především to, traktor do loňska odpracoval bez větších závad a poruch skoro 12 000 motohodin, což samo o sobě mluví o jeho spolehlivosti, a tudíž i o vysoké kvalitě této značky,“ doplnil P. Svoboda.
V době naší návštěvy traktorista Pavel Verbály, který s uvedeným model do loňska jezdil, nakládal balíky se senem nedaleko obce Rožmitál na Šumavě. Do přepravníku už ale zapřáhl jiný traktor, a to ještě výkonnější model Deutz-Fahr 7250 TTV, který se pyšní výkonem 250 koní. „Na tomto typu oceňují jak zvýšený výkon, tak i vylepšenou kabinu,“ podotkl. „Vždy ji udržuji v čistotě, do kabiny se dokonce zouvám a jezdím na boso.“ Jak řekl, tak udělal, po nastoupení si zul pracovní boty, nastartoval traktor a odjel.

Nemilosrdné srovnání
Jak prozradil Ing. P. Svoboda ml., podnik má zkušenosti i s jinými, domněle prémiovými evropskými značkami. Některé z nich sami sebe připodobňují k nejmodernějším luxusním osobním autům, majitel podniku však nad některými z těchto traktorů vyjádřil hluboké zklamání, některé renomované značky ho nepřesvědčily svou neobhajitelně vysokou cenou, která ale rozhodně nereflektuje kvalitu ani spolehlivost.
„Pokud jsem například porovnal servisní náklady na motohodinu, u traktorů Deutz-Fahr vyšly oproti dvěma nejmenovaným prémiovým značkám o něco vyšší, nicméně rozhodujícím faktorem není jen servisní náklad na motohodinu, ale hlavně celková pořizovací cena a očekávaná spolehlivost. Když jsem si to sečetl, ukázalo se, že traktory Deutz-Fahr jsou nákladově velmi zajímavé a vycházejí příznivě. Na rozdíl od rozšířeného názoru, že jiné značky si drží vysokou zůstatkovou cenu, naše zkušenost ukázala, že tato skutečnost nevykompenzovala rozdíl v pořizovací ceně a vyšší náklady na opravy,“ podělil se o své zkušenosti s provozem traktorů Ing. P. Svoboda ml.
Jiné značky, které svůj marketing staví na prémiovosti, podle něj mají životnost plynulé převodovky pouze do 8 až 10 tisíc motohodin, jenže výměna jedné takové převodovky podnik stála 700 000 Kč. „Naproti tomu plynulá převodovka TTV od výrobce ZF a motor Deutz TCD 6.1 v šestkové řadě Deutz-Fahr byly naprosto bezproblémovými a veskrze spolehlivými komponenty,“ dodal.

Poprodejní služby a servis
Z uvedeného je patrné, že nejdůležitějším, a vlastně i klíčovým faktorem pro volbu, proč se podnik rozhodl pro značku Deutz-Fahr, jsou poprodejní služby a servis. „Mně je jedno, kdo mi traktor prodá, ale musí mi ho být schopný včas a řádně opravit. Prodejce těchto traktorů, firma Garnea, podle nás dalece předčí svými prodejními i poprodejními službami veškerou konkurenci v rámci regionu, především okresu Český Krumlov, a tento požadavek splňuje,“ uvedl P. Svoboda.
Následně seřadil faktory, které na spolupráci se společností Garnea, jsou podle něj rozhodující. V prvé řadě je to rychlost oprav, traktory jsou opravovány rychle, dokonce po předchozí domluvě v případě akutních případů i mimo obvyklou pracovní dobu, aby nebyla narušena linka. Dalším hlediskem je dostupnost náhradních dílů, součástky jsou často okamžitě skladem, na rozdíl od týdnů čekání na díly od jiných značek. Například u manipulátoru z Itálie čekali 3,5 týdne na hadici oproti okamžité dostupnosti držáku ramen pro Deutz-Fahr 5090.4G. Výhodou je i to, že v případě poruchy je z pravidla k dispozici okamžitě náhradní traktor podobného výkonu. A konečně P. Svoboda vítá proaktivní přístup společnosti GARNEA, obchodní zástupci farmu pravidelně navštěvují a řeší potřeby, zatímco u konkurence obchodní zástupci čekají, až je farmář s poptávkou techniky osloví sám. V regionu dokonce existují prodejci zemědělské techniky, jejichž obchodní zástupci farmu od jejího vzniku v roce 2013 nenavštívili ani nekontaktovali nikdy.
„Jeden příklad za všechny. V nedávně době náš traktor jisté značky stál kvůli závadě motoru dlouhé týdny, a vyřešení problému značně komplikovala skutečnost, že autorizovaný servis traktoru nemá přístup k diagnostice motoru jiné značky a musí čekat na to, až autorizovaný servis výrobce motoru závadu diagnostikuje a navrhne další postup opravy,“ podivoval se Pavel Svoboda.

Využívané modely
Traktory Deutz-Fahr se v podniku využívají především pro přepravu mezi středisky, která jsou od sebe značně vzdálena. Zajišťují rovněž pícninářské práce, jak sklizeň, tak i obracení a shrnování, lisování a dopravu pícnin. Traktoristé si na nich cení hlavně plynulou převodovku TTV pro svou pružnost a komfort obsluhy, zejména ve srovnání s převodovkami manuálními a robotizovanými, které nepřetržitě řadí a zatěžují řidiče a sametový chod řadového šestiválce Deutz 6.1. Traktory jsou také vybaveny brzdami, a to vpředu i vzadu pro zvýšení bezpečnosti při vyšších přepravních rychlostech.
Přechod na traktor Deutz-Fahr ovšem nebyl vždy jednoduchý. Například jeden z řidičů s ním zpočátku odmítal jezdit a chtěl jinou značku. „Dokonce hrozil výpovědí. Po týdnu však přistoupil na zkoušku a nyní je s traktorem velmi spokojen, nadto si ho nemůže vynachválit. Přestože konkurenční traktor měl prostornější a uživatelsky jednodušší kabinu, řidič si v Deutz-Fahru na "řadu tlačítek, kroutítek a štelovátek", jak říká, zvykl a nyní dosahuje požadovaných výkonů a rychlostí,“ řekl Pavel Svoboda.
V podniku se aktuálně používají čtyři traktory Deutz-Fahr. V živočišné výrobě využívají dva, a to model Deutz-Fahr 5090.4 G, malý čtyřválec s výkonem 90 koní, a rovněž tříválec Deutz-Fahr Agrolux 320. Pro přepravu, sklizňové a další práce potom používají Deutz-Fahr 7250 TTV s výkonem 250 koní a Deutz-Fahr 8280 TTV s výkonem 280 koní. Majitelé podniku navíc zvažují do budoucna, že pořídí ještě výkonnější modely, a to z řady 9 s výkonem 340 koní. Plánují také pořízení pícninářské techniky nabízenou společností Garnea, a to Kuhn, neboť spolehlivost traktorů,servisní podpora a pružnost dodávek a zásobenost skladu náhradních dílů je přesvědčily o správnosti rozhodnutí spolupracovat právě s touto obchodní společností.
text: Zdeněk Makovička , ProfiPress